Hvorfor er dere stengt på helligdagene i julen?

Hei. Jeg ser at RUStelefonen er stengt i jula og på nyttårsaften. Jeg stusset på dette, da dette kanskje er de mest fryktede tidspunkt for rusproblematikk i hjemmet, for barna. Er det ikke meningen at dere skal kunne nås da? Viss barn som trenger en linje å ringe på ikke kan nå dere da, vil det være en telefonsvarer koblet til som foreslår et annet nummer de kan ringe, og til hvilken institusjon blir i såfall det? Takk for alt dere gjør og er 🙂 Mor

Kvinne, 41 år fra Sør-Trøndelag
Takk skal du ha. Vi er helt enige med deg at jula er en vanskelig tid for mange når det gjelder rusproblematikk. Det er for øvrig ikke slik at vi er stengt hele julen, kun helligdagene og julaften og nyttårsaften. Hovedgrunnen  er at vi ikke er en akuttjeneste. Vi er mer en informasjon- og veiledningstjeneste.
Vi henviser folk til andre telefontjenester som er åpne. Dette kan f.eks. være
Mental Helse
Hjelpetelefonen: 116 123
(døgnåpen)
(reduserte åpningstider fra kl.
14
18 torsdag 22. – fredag 30. desember, stengt i helgen).
Her finner du også en egen chatte- og mailtjeneste.
Kirkens SOS, Krisetelefonen:
815 33 300
(døgnåpen)
Alarmtelefonen 116 111.
(Tjenesten er åpen når barneverntjenestenes kontorer er stengt. I ukedager er den åpen fra kl. 15.00 om ettermiddagene og til kl. 08.00 neste morgen. I helgene er den åpen hele døgnet.)
https://www.116111.no/
Årsaken til dette er at vi ikke opplever økt pågang i julen, og det er dyrere å holde tjenesten åpen på disse dagene.