Hvordan stoppe hasjmisbruk?

cannabisHei! Er sammen med ei jente som har begynt å røyke.. Prøver å snakke med ho, men ho blir bare sur. Ho henger med feil folk etter skolen, noe jeg ikke kan stoppe siden jeg jobber. Hva skal jeg gjøre får å få en stopper på misbruk av hasj av en jeg er fryklig glad i?

Mann, 17 år fra Østfold
Det virker som du har tatt opp dette temaet uten at dere har kommet noe videre. Vi vet ikke hvordan dere har snakket om dette, og hva som har blitt sagt, men vi kan forsøke å gi deg noen generelle råd om du ønsker å forsøke å snakke med henne igjen. Ikke prøv å få henne til å slutte, det er hun som må bestemme seg for dette selv. Prøv heller å få henne til å snakke om det: hva er det hun liker med det? Vil hun heller dette enn andre ting? Hva ville bli bedre om hun sluttet? På denne måten kan en samtale med deg kanskje bidra til at hun selv reflekterer over situasjonen sin og over valgene hun tar. Du kan også ta en titt på denne samtaleguiden om hvordan snakke med noen om deres cannabisproblem.
Det kan være lurt at du tenker gjennom hvordan du ønsker at forholdet deres skal være. Du kan iikke bestemme over henne, men du kan bestemme over deg selv og hvilket forhold du ønsker å være i. Forhold handler om å ta og gi, og du må selv finne ut hvor grensen går for deg. Dette kan du gjerne ta opp med henne.
Om hun ønsker å slutte kan hun ta en titt på en av disse hasjguidene. Dette er selvhjelpsguider som har en del tips for de som ønsker å slutte med hasj. Hos Rushjelp.no kan hun dessuten finne både en test for å vurdere sitt cannabisbruk, samt en interaktiv selvhjelpsguide. Det kan dessuten tenkes at dere begge har nytte av å lese vår brosjyre om cannabis. Der står det også litt om hvordan det er å slutte.