Hvor mye er dødeligt,bekymret venner

blue-question-markVi er to kamerater som satt å tok noen pilsner i lag med den som det gjelder, og han sitter mye på dataen selv om vi er der, men saken er den at for par uker siden satt vi sammen å tok par øl hjemme hos denne karen, etter en stund tatt det to gjennomsikte fryseposer ut av lommen,var en del piller der.da vi spørte hva dette var så sa han hadde handlet dette på nettet og kommet i posten..det var en pose med sove medisin ryhopnol,og en med pinex forte.ca 50 i hver pose…sier det er til eget bruk og det tviler vi ikke på,han har slitt en del med økonomien dei siste par mnd..så spørte vi han hvorfor han ikke gikk til en lege,,det var så vanskelig å få resept ,nå kunne han evt ta en når det står som verst…
vi tok dette og la dette anonymt på disken på apotektet,og han var ikke blid for det,men vi er venner enda,og er en del tid hos han så han føler han ikke er alene,men så er spørsmålet som vi lurer på.om han får tak i nytt,hva kan en se om det er den adressen der han har funnet dette,han sitter sånn at vi får et lite overblikk hvor han er,men ikke adressen,og hva er en evt dødlig dose om han blander disse?..han sliter enda og prøver å overtale han til å gå til en lege og forklare om problemene sine så han evt kan bli henvist til dei rette folka…..hilsen 2 bekymrene venner

Mann, 44 år fra Hordaland
Vi forstår ikke hva du mener med «om han får tak i nytt, hva kan en se om det er den adressen der han har funnet dette».
Pinex forte inneholder kodein som er et opioid med morfinlignende virkning. Ifølge Felleskatalogen er dødelig dose kodein for voksne ca 500-1000 mg. Dødelig dose opioider avhenger veldig av vedkommendes toleranse. Etter gjentatt rusmiddelbruk kan rusbrukeren oppleve at rusvirkningene avtar, og at det trengs mer for å oppnå samme virkning, samtidig som det skal mer til for overdose. Dette kalles toleranse og skyldes blant annet at hjernecellene tilpasser seg rusvirkningen. Opioider fører raskt til høy(ere) toleranse, og derfor er det vesentlig å nevne i denne sammenheng. Har han høy toleranse, kan det hende han tåler mye mer enn de angitte 500-1000 mg. Har lav eller ingen toleranse, kan 500-1000 mg være dødelig.
Når det gjelder flunitrazepam, som er virkestoffet i Rohypnol, er farlig dose for voksne mellom 10 -20 mg. Faren for overdose på flunitrazepam alene er lav. Men den er atskillig høyere om man blander stoffet med sentraldempende stoffer som alkohol eller opioider (f.eks. kodein). Han bør derfor være forsiktig med denne blandingen, og helst ikke drikke alkohol.
Pinex Forte er reseptbelagt,  mens Rohypnol har blitt trukket fra markedet og gis ikke lenger ut i Norge. Statens legemiddelverk flyttet Rohypnol fra reseptgruppe B til reseptgruppe A fra 1. januar 2003. I august 2004 trakk produsenten av Rohypnol sitt preparat fra det norske markedet grunnet lav omsetning. Men Rohypnol er fortsatt tilgjengelig på det illegale markedet, både «på gata» og på nettet.