Hvor lenge sitter hasj i urin og spytt?

cannabisJeg røyker ca 3G om dagen å gjort det ca 1 år nå. Hvor når kan jeg evt ta urin prøver som er reine? Og når blir det borte ved testing av spytt fra munnen?

Kvinne, 31 år fra Akershus
Vi regner med at du snakker om cannabis.
Påvisning i urin.
Vi kan ikke gi deg et helt nøyaktig svar, for det er ganske store individuelle forskjeller på folk. Men daglig inntak i på tre gram vil nok THC-syre (et avfallsprodukt/metabolitt) påvises i urinen 6-10 uker. I noen tilfeller kan THC-syre sitte i opptil 3 måneder, men i ditt tilfelle vil vi anta omtrent 8 uker før du er ren.
Påvisning i spytt.
I spytt påviser man ikke avfallsproduktet/metabolitten THC-syre, men selve virkestoffet THC.  THC påvises over en kortere periode i spytt enn THC-syre i urin. Påvisningstiden for THC i spytt er omtrent som i blod: omlag 12-24 timer. Hvis THC påvises i spytt, tyder det derfor på at personen nylig har inntatt cannabis.
Her kan du lese mer om påvisning av rusmidler og legemidler i spytt.