Hva lukter det? Når det røykes?

blue-question-markJeg har surfa nettet nå uten å finne noe svar. Mitt spørmål er HVA lukter meth eller amfetamin når det røykes? og HVA lukter heroin når det røykes? Har merket en rar lukt hjemme som er litt syrlig, som en appelsin på vei til forråtnelse. Takknemlig for svar.

Kvinne, 57 år fra Vestfold
Lukten av metamfetamin og amfetamin kan beskrives som en sterk, stikkende kjemisk lukt, kanskje som et sterkt vaskemiddel. Lukten av det når det røykes antar vi er noe av det samme. Det skal også sies at det er lite av såkalt «crystal meth» i Norge. Metamfetaminen i Norge kommer stort sett i pulverform, og det er ikke vanlig å røyke det.
Hvordan heroin lukter og smaker når det røykes er avhengig av hvilke stoffer som har blitt tilsatt. Når heroin røykes, blir det ikke så mye røyk av det, som f.eks. når man røyker sigaretter. Dermed blir det heller ikke så utpreget sterk lukt av det. Om det lukter noe, lukter nok litt kjemisk/brent.
Det er ingen av disse stoffene som har en utpreget lukt av appelsin på vei til forråtnelse.