Hasj sin virking nå kontra tidligere

Hei! Jeg har hørt at hasj og marihuana var mye tryggere å bruke før. Siden det i dag er et mål for produsenter å lage så mye som mulig, derfor blir det blandet med andre farligere ting, stemmer dette? hvordan er virkningen i dag kontra før?

Kvinne, 18 år fra Vestfold
Vi kjenner ikke til at cannabisen du kjøper i dag er mer blandet med andre ting enn tidligere, men risikoen for å kjøpe «dårlig» eller utblandet cannabis er absolutt tilstede. Dette er en stor ulempe ved all kjøp av illegale stoffer – du kan aldri være helt sikker på hva du faktisk får, og det er ingen steder du kan kontrollere det.
Du skriver ikke hva du mener med «tryggere å bruke hasj og marihuana (cannabis) før». Tenker du i fjor? For fem år siden? For femti år siden? Som sagt kjenner vi ikke til at cannabisen er mer utblandet, men det vi vet er at mye av dagens marihuana er sterkere (har høyere innhold av THC) enn det som var tilfelle på 70-tallet. Du kan lese mer om det og virkninger av cannabis i denne artikkelen fra Tidsskrift for den norske legeforening.