Hasj og sædkvalitet

hasjMin mann røkte en del hasj i 20årene. Han sluttet med regelmessig røyking for 6 år siden. Nå tar han seg en blås i ny og ne i festlig lag. Så lite at vi ikke har tenkt over det. Nå planlegger vi graviditet. Hvor lang tid tar det før sædcellene ikke lenger er påvirket av THC? Gir THC kun dårligere svømmere eller påvirker det arvematerialet i tillegg?

Kvinne, 32 år fra Oslo
Ikke vær alt for bekymret for dette. Forskerne mener at hovedproblemet med cannabis og graviditet ligger i at THC (det viktigste virkestoffet i cannabis) kan påvirke transporten av det befruktede egget i eggleder.
Når det gjelder cannabis og sædceller kan følgende være av interesse for deg/dere: Nerveceller overfører impulser mellom hverandre ved hjelp av kjemiske signalstoff. Disse skilles ut fra den ene cellen og binder seg til mottakssteder – reseptorer – på den andre. Når signalstoff binder seg til en reseptor, startes en nerveimpuls i den andre cellen. En gruppe signalstoff kalles anandamider. Cannabis inneholder stoffer som er svært like disse anandamidene. Cannabisstoffene kan derfor binde seg til de samme reseptorene, men de stimulerer ikke cellen på samme måten. I stedet blokkerer de reseptorene så anandamidene ikke slipper til for å gjøre virkningen sin.
Nå viser det seg at også sædceller har reseptorer for anandamider. Påvirkning av anandamider på sædcellene bedrer svømmeegenskapene, hjelper sædcellen å feste seg til overflaten av en eggcelle og stimulerer utskillingen av et eggehvitestoff som er nødvendig for at sædcellen skal trenge inn i egget. Dersom der er cannabis tilstede, binder cannabisstoffene seg til disse reseptorene i stedet og blokkerer for anandamidvirkningen. Det er dette som er faren for sædcellene, og som fører til dårligere befrukningsevne.
Vi tenker ut fra dette at du/dere trygt kan begynne å prøve å bli gravid. Hvis du blir gravid, kan du regne med at cædcellene virker som de skal, og følge opp svangerskapet på vanlig måte. Det er heller ingen ting i veien med å diskutere dette med helsepersonell. De har taushetsplikt, og det er nok ikke første gangen de har vært borti en slik problemstilling.
Når det gjelder cannabis og påvirkning på arvematerialet, går nok dette mest på ulike kreftformer. Dere kan lese mer om dette her.