Hasj i hår

cannabis bildeJeg lurte på om hasj som ble røyket 2 ganger på samme dagen vil kunne vises ved analyse av en hårprøve? Også lurte jeg på hvilke sammenhenger hvor håranalyser er aktuelt?

Mann, 20 år fra Akershus
Det er mulig å spore cannabis (hasj/marihuana) i håret som eksisterte sist du inntok dette, også det som var i hårsekken. Det viktigste virkestoffet i cannabis, THC, er fettløselig og bindes til håret via blodet som sirkulerer rundt hårsekken og via svette og talg (hudfett) som omgir håret. En hårprøve gjør det mulig å spore bruk av cannabis (også enkeltinntak) i lang tid, og delvis er dette avhengig av hårlengden din. Du kan lese mer om hårprøver her.
Håranalyse er ikke en vanlig metode for å påvise rusmiddelbruk, men kan for eksempel bli brukt for å teste tjenestemenn i spesielle yrker i Forsvaret (soldater i utenlandsoppdrag, alle teknikere på fly og fartøy og alle som jobber i spesialavdelinger i Forsvaret) og i rettssaker.