Fysiske angst symptomer

Hei For litt over 1 måned siden hadde jeg et angstanfall pga. hasj røyking, jeg hadde angst i 1 uke men så ble angsten borte. Men, nå i dag, har jeg fortsatt fysiske symptomer på angst: søvnløshet (får ikke sove), hjertet slår hardt når jeg legger meg ned for å sove og jeg tror jeg har «brain fog» men er ikke sikker, kan hende jeg innbiller meg det. Altså, ingen angst lenger, bare fysiske symptomer. Vil dette gå over av seg selv etter tid? Eller må jeg leve med dette for resten av livet? Hva skal jeg gjøre??

Mann, 17 år fra Oppland
Du skriver at det ikke er mer enn en måned siden du hadde angstanfall. Det er ikke så rart da at hjernen og kroppen din fortsatt husker ubehaget selv om selve angstfølelsen er borte. Et skikkelig angstanfall kan være veldig traumatisk, og hjernen trenger gjerne tid for å normalisere seg fullstendig. Det kan rett og slett være slik at hjernen er redd for et nytt angstanfall og reagerer med å gi fysiske symptomer. Dette vil bli bedre etter hvert, du må bare ta tiden til hjelp. Det er ikke så mye du kan gjøre annet enn å være tålmodig. Hvis tiden går uten at du føler deg noe bedre kan det være lurt å kontakte lege/psykolog for hjelp. Angstlidelser er nokså utbredt og det er gode prognoser på å bli helt frisk. Det er dermed ingen grunn til å være redd for at du kommer til å ha det sånn resten av livet.