Farlig med speed?

amfetaminHei! Jeg er en jente på 17 år som har prøvd det meste, og det siste var speed. Jeg har sniffet flere ganger og lurer på hvor farlig dette er.

Kvinne, 17 år fra Rogaland
For mye amfetamin kan føre til sterk svetting, feber, rask puls, hurtig åndedrett, kramper, brystsmerter og kraftig forhøyet blodtrykk. Hjerneblødning, hjertearytmi og hjerteinfarkt kan forekomme, og være potensielt dødelige. Dette kan også skje ved mindre doser. Slike skader er akutte, dvs. at de forekommer under rusen. Regelmessig bruk av amfetamin fører til at dosen må økes for å oppnå samme virkning. Vanligvis oppstår det ikke sterke fysiske abstinenser etter bruken. Plager som muskelverk, utmattelse og urolig søvn er likevel vanlig. Den psykiske avhengigheten er mer alvorlig. Avvenning etter misbruk utløser ofte angst og depresjoner, og i enkelte tilfeller også selvmordtanker.     Her kan du lese mer om amfetamin.