Ecstasy

Hei. De siste helgene ute har jeg kjøpt ecstasy. Men hver gang jeg har tatt dem får jeg skikkelig noia. Jeg har tatt pillen på vanlige utesteder. Ikke noe spesielt raveparty eller noe. Men første gangen jeg skulle ta ecstasy tok jeg overdose og jeg har psykisk nede og redd i over 2 uker. Kan det være grunnen til at jeg får noia når rusen kikker inn nå? For når jeg er alene og hjemme å tar den, får jeg ikke noia. Hva ellers kan finnes i ecstasy pillene? Er det tryggere å ta krystall mdma?

Kvinne, 19 år fra Hedmark
Angst er en av de virkningene ecstasy kan gi, og personer som har opplevd angst tidligere er nok kanskje mer utsatt for å oppleve det igjen. Hvorvidt du får angst eller ikke kommer ikke bare an på hva ecstasytabletten inneholder. Faktorer som dagsform og forventninger til rusen kan også påvirke rusopplevelsen, noe som kan forklare hvorfor du ikke får noia når du ruser deg hjemme og alene.
Akkurat hva som kan finnes i en ecstasypille er umulig å svare på fordi det i utgangspunktet kan inneholde hva som helst. Ofte kan det være snakk om amfetamin, men PMMA har også blitt funnet.
Det er ikke nødvendigvis noe tryggere å ta MDMA i krystallform, det finnes også andre stoffer som kommer i krystaller så risikoen for å få i seg andre ting enn ecstasy er fortsatt til stede. Du kan lese mer i vår brosjyre om ecstasy.