Bør ikke alle mennesker få leve slik de ønsker?

blue-question-markJeg ha nå lurt lenge.. Jeg har ADHD, og jeg prøvde for første gange hasj da jeg var 18 år. Har vokst opp i en familie hvor hasj er normalt. Har har alltid omgått alle typer mennesker. De jeg trives best med er de som ruser seg og jeg har venner som driver med alt fra hasjrøyking til amfetamin. Selv har jeg alltid vært den som synes det er helt greit at de røyker, og jeg har ikke hatt noe behov dette sjøl. Ikke fordi jeg ikke vil, men fordi jeg føler at jeg må følge regler, ikke skuffe de som ikke vet bedre og ikke få et «dårlig» rykte på meg. Er til tider i amsterdam og der røyker jeg gjerne pot. Ser ikke problemet. Det er naturlig, det gjør dagen litt lettere liksom. Har aldri brukt dette for å sove bedre, gjøre en dårlig dag enda bedre osv. For jeg vet konsekvensene av avhengighet osv, det har jeg sett. Det jeg lurer på er: som menneske er jeg åpen, og jeg er liberalistisk. Om jeg ønsker å røyke pot/hasj til tider, hva er galt med det? Bør ikke alle mennesker få leve slik de ønsker? Jeg ser ikke problemet med røykingen. Jeg vet at jeg begrenser dette, ikke bruker det for å dekke over menneskelige reaksjoner og for meg er jo dette helt naturlig. Tenker jeg helt galt, eller ? Bør jeg følge mine egne tanker og være meg, eller er det riktig å følge samfunnets opplærte tanker og holdninger?

Kvinne, 20 år fra Østfold
Takk for spørsmålene og refleksjonene. Vi er enige i at folk generelt sett bør søke å følge egne tanker og å være seg selv. På en annen side er vi som samfunn avhengig av struktur, normer og regler for å inneha en stabilitet og sikkerhet. Og så lenge cannabis er ulovlig, bryter du norsk lov ved å røyke det. Det er en faktor som kan være lurt å ta i betraktning. Ut over dette, kan vi nok ikke kommentere det du skriver.