Tilbakefall etter avvenning av narkotika

Hei, jeg har noe jeg lurer på. De som har holdt på med narkotika og ruset seg, er det mulig for de å få tilbakefall? Er det mulig for de at de plutselig får lyst til å starte igjen, og de angrer hver dag for at de slutta? Det er en gutt i min klasse som har holdt på med narkotika og jeg er redd for han, fordi han er helt gal i hue, og helt syk.. + Han ødelegger skolegangen min pga alt han sier i timene.. Men jeg bare lurer på dette, om man kan få tilbakefall.

Kvinne, 15 år fra Telemark
Ja, det er fullt mulig å få tilbakefall. Narkotika er vanedannende, det vil si at når man først har begynt å bruke det kan det være vanskelig å slutte. Mange opplever at det å slutte med narkotika kan gi ubehag både psykisk og fysisk, og for å redusere dette ubehaget kan det være veldig fristende å begynne igjen. Det er kanskje ikke slik at de angrer på at de sluttet, men heller at det er så vanskelig å ikke ta narkotika at de begynner med det igjen. Hvis det er sånn at du er redd på skolen tenker vi at du bør snakke med noe voksne om det slik at noe kan gjøres. Hvis du har god kontakt med læreren din kan du kanskje snakke med han/henne. Du kan også ta en prat med helsesøster, rådgiver, foreldrene dine eller andre voksne du stoler på.