ruser han seg forsatt?

blue-question-markJeg har nå væt sammen med kjæresten min i 1 år nå, før vi ble sammen drev han å ruset seg i helgene. Jeg sa til han at jeg ikke ville være sammen med han hvis han ruset seg og han «valgte» meg ovenfor rusen. For noen år siden ruset han seg veldig mye, ikke bare i helgene og brukte mye forskjellig rusmidler, men så klarte han å sjerpe seg. I det siste har jeg begynt å lure på om han virkelig har sluttet. Han er ofte trøtt og sliten og ganske hissig. Han tar seg ikke så mye tid til meg lengre eller. Har han sluttet eller kan han gli tilbake i gamle trakter? Hva skal jeg gjøre?

Kvinne, 21 år fra Hordaland
Vi forstår at dette er en vanskelig situasjon for deg. Det å tvile på de som står en nær er problematisk å håndtere, spesielt om situasjonen er slik over lengre tid. På spørsmål om din kjæreste har sluttet å ruse seg har vi ingen forutsetning å svare på, det er det kanskje bare han selv som vet. Det er en mulighet at han kan gli tilbake i gamle vaner som du skriver, igjen er det kanskje bare han selv som vet om han har gjort dette. Det vi derimot  vet er at det ikke er uvanlig å skjule diverse former for rusbruk for de man ikke ønsker skal vite dette. Adferden du beskriver, at han er trøtt, sliten og hissig, er det nok mange som ikke ruser seg som også har.
Så hva skal du gjøre? Med tanke på at det faktisk bare er din kjæreste som vet om han bruker rusmidler eller ikke er det han du må snakke med om du ønsker svar. Vi forstår at dette er vanskelig, men det er ingen andre som kan gi deg svar. Her er noen tips til samtalen:
1. Vær rolig når du snakker med han, og ikke vær urimelig.
2. Spør han om hans mulige rusbruk i stedet for å komme med antakelser.
3. Når han er ferdig med å snakke, gjenta det han har sagt (slik du har forstått det) så han kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
4. Snakk konkret om hans handlinger, heller enn å snakke om hans personlighet/karakter.
5. Bruk uttalelser som begynner med «jeg» heller enn uttallelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
6. Hold deg til saken. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
7. Ikke kritiser hans mulige rusbruk.
8. Prøv å unngå betegnelser som «misbruker», «narkovrak», «pillenarkoman» eller andre negative beskrivelser.