Rusbehandling i fengsel?

Hei! Har et spørsmål som jeg lurer på. Har søkt litt rundt på nett, men finner ikke noe svar. Jeg kjenner ei jente som nå soner i Stavanger fengsel. Hun har lenge vært avhengig av amfetamin. Hvilket opplegg har fengslet for innsatte som er rusmisbrukere/narkomane? Tenker at det må jo være vanskelig for en rusmisbrukere/narkoman å takle hverdagen i fengsel uten tilgang til narkotika. Får de innsatte medisiner mot abstinenser?

Kvinne, 23 år fra Rogaland.
Det er nok litt forskjell på opplegg for rusmiddelavhengige i de forskjellige fengslene. Hvor lang soningstiden er vil også kunne påvirke tilbud om behandling til den innsatte. Når det gjelder medisinering mot abstinenser er det nok ikke tradisjon for det utover den første fasen hvor abstinensene kan være farlige. Amfetamin gir vanligvis ikke den samme fysiske avhengigheten som opiater og/eller alkohol, og det er ikke vanlig å trappe ned for å unngå abstinensubehag. Du kan lese mer om tilbud for rusmiddelavhengige i kriminalomsorgen her.