Mor med alkoholproblemer

lglassHei! Jeg bor sammen med min mor. Hun drikker alltid alkohol! Da hun er full kommer hun til meg og sier alle dårlige ting til meg som kommer i hodet hennes. Og hun slår meg nesten alltid. Jeg gråter alltid!!! Jeg går på vgs og mister skoletid pga hun slår meg. På skolen sier jeg at jeg er syk. Lærerne ser på meg skeptisk allerede. Hva bør jeg gjøre med det? Jeg klarer ikke å bo alene. Glemte å si at hun ikke jobber, hun får dagpenger fra NAV, og drikker nesten hver dag.

Kvinne, 19 år fra Østfold.
Dette høres ikke greit ut i det hele tatt. Så bra at du skriver til oss og forteller hvordan du har det. Du skal naturligvis ikke fortsette å ha det slik hjemme. Det er viktig at du tar kontakt med noen du tenker at du kan stole på. Kan du snakke med en lærer eller helsesøster på skolen din? Du skriver at lærerne ser skeptisk på deg, det kan jo være at de undrer seg over hva det er med deg, men ikke helt tør å spørre deg rett ut. Er det noen andre i familien din som kan bistå deg i å få hjelp? Er de klar over at din mor drikker ofte og oppfører seg dårlig mot deg? Du skriver at du ikke kan bo alene, men det trenger du ikke selv om du flytter fra din mor. NAV kan hjelpe deg med et bosted sammen med andre unge som trenger bolig mens de tar videregående skole ferdig.
Men for at du skal få hjelp, må du ta kontakt med noen voksne og fortelle dem om situasjonen hjemme.
Du kan også ringe oss på RUStelefonen 08588, vi har åpent alle dager fra 11-17 (onsdager fra 10-21). Vi har også en chat som er åpen på hverdager fra 14-17.