Mistanke om misbruk

cannabisMistenker at en i familien holder på med marihuana-røyking. Er det noen sikre tegn jeg kan se etter for å forsikre meg? Det eneste jeg har å gå etter er en sær røyk-aktig lukt utenfor rommet hans som ikke lukter som vanlige sigaretter, men siden jeg ikke har vært mye marihuana og slike ting så er jeg usikker på hva jeg konkret kan gjøre for å forsikre meg. Hva kan man gjøre?

Kvinne, 22 år fra Oppland
Ytre tegn på hasjrøyking er at folk ofte blir flirete eller sløve og innadvendte. Mange blir «hovne» og rødsprengte i øynene. Brukeren får som oftest økt puls, tørr munn, samt økt matlyst. Rusen kan også føre til svimmelhet og trøtthet. Dette er vanlige tegn og symptomer. På noen er slike tegn og symptomer veldig tydelige når de har røykt hasj, og det kan sees lenge etterpå. Hos andre er de mindre tydelige. Dette varierer veldig. Men når rusen er over, blir som oftest de fleste ytre tegnene også borte. Du kan lese mer i dette heftet, «Tegn og symptomer på rusmiddelbruk». Du kan lese om cannabis på side 23. Du kan lese mer om cannabis i RUStelefonen sitt hefte om cannabis.
Hvordan hasj lukter, er vanskelig å beskrive, men kan best forklares som en tung, søtaktig lukt.
Om du mistenker at en i din familie røyker hasj, er det beste du kan gjøre å snakke med vedkommende. I denne artikkelen kan du få noen tips om hvordan å snakke med noen om deres cannabisbruk.