Kanskje litt for glad i alkohol?

vinflaske og -glassHei! Jeg er en jente på 19 år som føler jeg kanskje drikker litt masse. Min mor er alkoholiker, og er redd det samme holder på å skje med meg. Jeg får ikke abstinenser, men jeg er lett med og drikker hvis folk spør. Og de siste ukene har jeg blitt glad i å ta noen øl i uken. Hvor kan jeg søke anonym hjelp om det trengs?

Kvinne, 19 år fra Hordaland.
Så bra du ønsker å ta tak i situasjonen din! Det krever god selvinnsikt å innse at man er i ferd med å utvikle et problem. Ut i fra den informasjonen du gir oss kan vi ikke bedømme om du er i ferd med å utvikle et alkoholproblem eller ikke, men det viktigste er hva du føler selv.  Det er flere steder du kan søke hjelp:
Stiftelsen Bergensklinikkene har nettsiden rushjelp.no. Her finner du test og selvhjelpsprogram for alkohol. Bruken av disse kan skje helt anonymt på internett.
Fastlege: Du må snakke med legen din om du ønsker å bli henvist til ulike offentlige hjelpetiltak. Eksempler på tiltak er psykolog med offentlig avtale, (rus)poliklinisk behandling (samtaleterapi), avrusning og ulike behandlingsinstitusjoner. Du kan gå inn på Fritt Sykehusvalg for å finne de ulike tilbudene i din region.
Fordi du er ung, kan du også kontakte helsestasjon for ungdom eller utekontakten. Det er gratis og du trenger ingen henvisning. Du kan finne de ulike tilbudene i din kommune her. Om du går på skole kan du også ta kontakt med helsesøster eller sosiallærer på skolen.
Du er også velkommen til å ringe oss på RUStelefonen for å diskutere din situasjon. Vi har åpent hver dag mellom 11-19 (onsdager 10-21). Vi har også en chat-tjeneste som er åpent på hverdager mellom kl 14-17.