blue-question-markHei! Lurer på om det er noen gode råd for hva man kan erstatte rus med? Og det viktigste spørsmålet jeg trenger svar på er: Hva skal man gjøre når man får tung russug, som ikke bare varer i 10 minutter, men opptil flere timer. Der man f.eks. begynner å gråte av lysten på rus. Der man skjelver av angsten for å gå ut uten å kunne ruse seg. Har vært rusfri i 1 år, men får stadig dette, men må komme meg gjennom fasen.
Mann, 19 år fra Rogaland.

Du lurer på om det finnes noen gode råd for hva man kan erstatte rus med. Cluet er å erstatte det med noe som gir deg noe positivt. Når man ruser seg, bruker man ofte mye av tiden sin på å være ruset, og når man har sluttet, har man plutselig masse tid å bruke på andre ting. Hva den tiden bør brukes til, er veldig individuelt – det kommer an på hva du liker å gjøre. Tenk tilbake på hva du pleide å gjøre før du begynte å ruse deg. Kanskje hadde du noen hobbyer som du kan ta opp igjen? Eller skaff deg noen nye hobbyer. Du trenger ikke sikte høyt eller føle at du må bli god i det du begynner med; det viktigste er å finne det meningsfyllt.

Vi kunne ønske vi kunne gi deg en oppskrift på hvordan det blir lettere for deg å takle russuget, men det finnes dessverre ikke. Russug er for de fleste noe som kommer og går, og som vil bli mindre og mindre med tiden. For at man skal klare å forbli rusfri, er dette suget noe man må lære seg å håndtere.

Det kan være nyttig for deg å utforske hva som utløser suget. Det kan være at for eksempel spesifikke situasjoner, mennesker eller følelser utløser russuget. Etter at du har kartlagt hvilke situasjoner som har størst trigger på russuget, er det viktig å finne strategier for å unngå å gi etter for det. Å skifte fokus, gjøre seg opptatt med andre ting, være sammen med gode venner eller trene er eksempler på slike strategier. Som du ser blir det de samme strategiene som man kan bruke som «erstatter» for rus. Så sier du at et slikt russug er noe du stadig får og at du har klart å stå imot. Hvordan klarte du det? Grunnen til at vi spør er at du også kan lære av dine egne vellykkede erfaringer. Dette er erfaringer å bygge videre på!

Vi tenker at det er flott at du har klart å slutte, og om du har gjort dette på egen hånd, er det veldig godt jobba. Men å holde seg rusfri er ofte det tyngste arbeidet. Derfor kan det være nyttig å snakke med noen og å søke hjelp for å finne strategier for å takle russuget. Vi tenker at du kan ha nytte av for eksempel en poliklinisk oppfølging (gjerne gjennom samtaler med en ruskonsulent eller psykolog) for å lære deg nettopp dette. For å bli henvist dit må du snakke med legen din. Du kan også kontakte din nærmeste helsestasjon for ungdom for å snakke om dette.

Legg igjen en kommentar