Hvordan kan jeg vite hva ecstasypillene inneholder?

ecstasyHei, jeg lurer på hvordan man kan forsikre seg om at ectasypillene man kjøper er av bra kvalitet og ikke inneholder skadelige stoffer? MDMA er jo virkestoffet, men har lest en del steder at noen piller som selges ikke inneholder dette i det hele tatt..? Hvordan vet man hvor mye man skal ta, og hvor mye pillene inneholder?

Kvinne, 17 år fra Østfold
MDMA og Ecstasy er det samme. Ecstasy er betegnelsen på stoffet MDMA (metylen-dioksi-metamfetamin), men brukes også om andre beslektede stoffer som for eksempel MDA (metylen-dioksi-amfetamin) og MDEA (metylen-dioksi-etylamfetamin). De er alle «designer-drugs» og fremstilles illegalt i laboratorier.
Det du lurer på er nettopp noe av det som er skummelt med illegale rusmidler: Det er aldri mulig å være helt sikker på om det man ønsker å kjøpe er det man får. Noen ganger blandes rusmidler ut med andre type midler som ikke gir ruseffekt, andre ganger kan man risikere at det du kjøper inneholder andre rusmidler enn det man tror. For eksempel har det hent at folk har trodd de har kjøpt MDMA/ecstasy, men har fått PMMA eller amfetamin. Det er nok ikke mulig å finne ut av dette på egen hånd. Mengden av og styrken på virkestoffet varierer også, så generelt sett bør man starte med minst mulig dose for unngå potensielt farlige situasjoner.