Hvor lenge kan hasj spores i blodet?

cannabisHei, har en sønn som nylig fikk lappen, men klarte og misste den igjen pga hasj.. Vi ble bekymret og satte oss ned for å prate med ham, og vi ble enige om at han burde starte på urinprøve så snart vi trudde han ikke hadde noe mer thc i kroppen. Men han har sjenert blære, og fikk derfor godkjennelse av politiet om å ta blodprøve, det har nå gått 3 uker. Han sa til oss at han hadde røyket fast hver dag siden sommerferien.. Det jeg da lurer på er hvor lenge sitter det rester igjen i blodet før vi da bestemmer oss for å sende han dit?

Mann, 44 år fra Aust-Agder
Hei
THC (Tetrahydrocannabinol) som er det viktigste virkestoffet i cannabis kan spores i blodprøver ca 1/2 døgn. I urinprøver kan cannabis spores i lengre tid, avhengig av hvor lenge stoffet er brukt og hvor ofte han har røyket. Hvis han har røyket daglig fra i sommer til midt i oktober, altså 3 måneder vil thc kunne spores i urin i 6-10 uker etter siste inntak. Men dette er svært individuelt og blant annet avhengig av omfang av bruk og styrke på stoffet.