Hvor avhengighetsskapende er alkohol?

alkohol bildeHei! Jeg lurer på hvor avhengighetsskapende alkohol er? Og hvor farlig det er hvis du aldri har drukket alkohol før, og så plutselig drikker veldig mye?

Kvinne, 18 år fra Buskerud
Alkohol er vanedannende, men akkurat hvor mye som skal til for å bli avhengig varierer veldig fra menneske til menneske. Du kan lese mer om alkohol og avhengighet i denne artikkelen fra helsedirektoratet. Det finnes mange fysiologiske farer ved å drikke for mye alkohol på en gang, og promille over 3 kan være dødlig. I tillegg til de fysiologiske skadene kommer den økte risikoen for ulykker/skader som man lettere blir utsatt for i alkoholpåvirket tilstand (f.eks ved at man blir mer risikovillig og mindre oppmerksom). Du kan lese mere om alkohol i vår brosjyre  samt på dette faktaarket om alkohol.