Hva er dette..

Min sønn på 25 år har brukt en del hasj/cannabis en stund, men har også fungert i jobb i perioder. Nå er han uten i jobb. Siden lørdag har han virka hlt fjern, dårlig hukomelse, snakker litt uklart, sorterer og rydder ting og tang, sover ikke..Er dette tegn på tablettbruk eller amfetamin eller en kombinasjon? Kan man henvende seg noen steder for å få hjelp? Har tatt tabletter en gang før i kobinasjon med alkohol og det førte til støre ødeleggelser. Men da ble han normal etter mye kortere tid.

Kvinne, 52 år fra Møre og Romsdal
Det er vanskelig å si helt sikkert hva sønnen din kan ha fått i seg. Ut fra de symptomene du beskriver kan det høres ut som at det dreier seg om amfetamin eller andre sentralstimulerende stoffer, da særlig fordi han ikke sover. Det er heller ikke umulig at han har tatt tabletter eller andre ting i tillegg – slikt er umulig å si da rusmidler kan virke forskjellig, både fra fra person til person, og fra geng til gang for samme person.
Du spør om muligheter for hjelp. Rent akutt er det nok ikke så mange andre muligheter enn legevakt, vi anbefaler deg å ta kontakt med dem dersom du føler at sønnen din trenger hjelp her og nå.
På sikt er det flere instanser som kan hjelpe sønnen din dersom han selv ønsker å gjøre noe med sitt rusmisbruk. Det første dere i så fall kan gjøre er å kontakte en lege. Der kan sønnen din få henvisning videre i spesialisthelsetjenesten (som er anvsarlig for behandling av rusmiddelavhengighet i helse-Norge). Hvis du ønsker å snakke med noen om dette kan du gjerne ringe oss, vi har åpent på telefon hver dag 11-19 (onsdager 10-21). Du kan også chatte med oss på hverdager 14-17.