Har kjæresten min alkoholproblemer?

vinflaske og -glassHei! Jeg er en jente på 22 år. Jeg er sammen med en gutt som er 24. Jeg vet ikke om dette er normalt derfor må jeg spørre. Kjæresten min er ute å drikker hver helg og når han først drikker så drikker han hele helgen uten å stoppe og kan bli litt aggresiv. Han drikker også altfor mye så han blir skikkelig full og klarer ikke stoppe før søndagen kommer. Han klarer heller ikke være hjemme å kose seg med en øl bare meg og han uten at han må ut utover kvelden. Jeg har prøvd å snakke med han om dette når han er edru men han blir bare sint og hisser seg opp. Jeg lurte på om dette er normalt eller ikke?

Kvinne, 22 år fra Buskerud
Drikkekulturen i Norge er for mange (særlig unge) synonymt med  den typiske «helgefylla». At det av flere årsaker er usunt å drikke seg dritings hver helg, er udiskutabelt, men om man har et alkoholproblem av den grunn er vanskeligere å svare på. På samme måte blir det vanskelig å svare på om det er «normalt». Men å drikke tett 3 dager i uken, og ikke klare å stoppe, tyder på kjæresten din har et problematisk forhold til alkohol.
Det å drikke mer enn man har tenkt eller ikke klare å stoppe når man drikker, er ikke i seg selv nok til å si at man har et alkoholproblem. Men det er allikevel ett av kriteriene for det man kaller «alkoholavhengighet». Ifølge et mye brukt diagnoseverktøy, DSM-IV, foreligger («dependece») hvis minst tre av følgende symptomer har vært til stede i løpet av de siste 12 måneder.
De to første omhandler overveiende fysiologiske forhold:
1. Toleranseøkning. Man må ha mer alkohol for å oppnå den samme virkningen.
2. Abstinenssymptomer. Man føler fysisk og psykisk ubehag ved avhold.
De to neste handler om å unnlate å handle i tråd med egen planer og intensjoner:
3. Personen konsumerer mer enn han/hun hadde tenkt. Planen er kanskje å ta to øl, men det ender med tolv.
4. Personen har et vedvarende ønske om å slutte og har gjort flere mislykkede forsøk på det.
Det neste handler om at rusbruken er blitt et svært dominerende trekk ved personens liv:
5. Personen bruker svært mye av sin tid til rusmiddelbruk og rusrelatert virksomhet.
De to siste handler om negative sosiale og helsemessige konsekvenser for brukeren:
6. Forbruket har ført til at personen har oppgitt viktige sosiale, yrkesmessige eller fritidsrelaterte aktiviteter.
7. Bruken fortstetter bruken på tross av at personen erkjenner at det foreligger betydelige kroppslige og psykiske skadevirkninger
At kjæresten din blir aggressiv i fylla, skjønner vi er ubehagelig. Dessverre er det også nokså vanlig. Vi foreslår at du forsøker å prate med han om dette igjen. Det kan være lurt å ta det opp en gang det er god stemning mellom dere. Selv om du da risikerer å «ødelegge» stemningen, er sjansen for å kunne ha en god samtale rundt dette større enn om stemningen fra før av er dårlig. Det kan også være lurt å vinke samtalen mot deg selv, det vil si, hvordan du opplever dette. I stedet for å komme med anklagelser og beskyldninger («Du drikker for mye!»), kan du fortelle at du synes det er vanskelig og at du er bekymret over at han drikker. Kanskje kan du si noe om at du synes det er ubehagelig at han blir sint. Du kan også forsøke å foreslå andre aktiviteter i helgene enn å drikke, og ta standpunkt ved å ha noen hvite helger selv.
Om kjæresten din ønsker å kutte ned drikkingen, kan han kanskje finne disse rådene nyttige:
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Du kan si dette til noen og få dem til å hjelpe deg å telle/si fra når antallet er nådd.
2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprossent.
3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt får til det.
6.Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen spesielle fok? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
7. Et hjelpemiddel noen bruker er Antabus. Når en spiser Antabus kan en ikke drikke, da blir man dårlig. Noen har fått resept på dette og har det stående i skapet til vanskelige situasjoner/dager. Ingen trenger å få vite om det, hvis du synes det er flaut. Her kan du søke opp og lese om Antabus.
8. Be kjæreste /venner om hjelp. Du kan feks si «denne helgen vil jeg ikke drikke, kan du hjelpe meg med det ved finne på noe som ikke involverer alkohol?»