far med alkoholproblemer

Hei. Jeg er en voksen jente som har en far som er alkoholiker. Han er kanskje det man kaller periodedranker? Eller iallefall klarer han å holde på sin jobb. Min mor gikk fra han pga hans alkoholisme og nå er jeg hans nærmeste pårørende. Han fungerer bra i hverdagen, han er mye sammen med meg og mine barn, men i det siste har han vært inne i en dårlig periode, han gjemmer seg unna og drikker (sprit) selv om mine barn er der. Jeg har vist om hans alkoholisme i mange år og han vet at jeg vet han er en alkoholiker, men han er også en super pappa og en flott bestefar. Jeg kan ikke gjøre noe med hans alkoholisme, det er noe han må ordne sjæl, men er det noe jeg kan si, gjøre eller whatever, for å få han til å slutte? Jg er redd for at når han blir pensjonist så blir han sittenes inne å drikke hele dagen, og jeg vil ikke ha en far med alkoholdemens , eller at han fryser ihjel ute osv osv. Jeg har to små barn men iblandt føles det som om jeg har tre… Mvh datter.

Kvinne, 32 år fra Akershus
Du beskriver en situasjon som virker krevende. Slik vi forstår det har du et godt forhold til din far, men du synes han drikker for mye, og du bekymrer deg for hva fremtiden og pensjonstilværelsen kan bringe for han.
Vi skjønner godt at dette føles leit, og at du ønsker at han skal slutte, men det er nok dessverre ikke så mye du kan gjøre annet enn å snakke med han og forsøke å motivere han til selv å gjøre noe med sitt konsum. Som du skriver, «hans alkoholisme er noe han må ordne sjæl». Hvis du synes det er vanskelig å snakke med han om hans drikking kan du kanskje skrive et brev til han? Eller vise han dette innlegget. Hvis du trenger tips til «den vanskelige samtalen» kan du få det på nettsiden tidlig Intervensjon. Hvis du har lyst til å snakke med noen om dette er du velkommen til å ringe oss hver dag mellom 11-19 (onsdag 10-21). Vi har også en chat som er åpen på hverdager mellom 14-17.