Eksmann med alkoholproblemer

Er det noen jeg kan snakke med som vil ta kontakt med min eksmann om hans alkoholproblemer, uten at hverken jeg eller barna blir involvert som «tystere»? Jeg får vite mye fra eldstedatteren vår, og hun er redd for at jeg skal ta det opp med han, så det skal falle tilbake på henne. Jeg har lovet henne at jeg ikke skal si noe til han….

Kvinne, 42 år fra Akershus
Vi vet ikke om noen instanser som kan ta kontakt med din mann og snakke med han om hans alkoholproblemer uten at han selv ber om det. Dere kan melde bekymring til fastlege, men det hjelper kanskje lite dersom mannen din ikke skal dit på en stund. Legen kommer nok ikke til å innkalle han for å snakke med han, men han kan ta det opp ved anledning.
Vi tenker at det kan være utfordrende for deg å gå og vite disse tingene om din mann uten å kunne ta det opp med han. Samtidig skjønner vi at du ikke vil svikte fortroligheten til datteren din. Kan det være en mulighet for henne å be faren om lov til å snakke med deg om dette? Hvis han ikke vil at du skal vite blir det vanskelig for deg å kunne gjøre noe med situasjonen. Datteren din kan kanskje gi han en sjanse til å fortelle deg det selv, og dersom han ikke vil kan hun opplyse om at da kommer hun til å gjøre det. På den måten går hun i alle fall ikke bak ryggen på han.
Hvis du og/eller din datter ønsker å snakke med noen om denne situasjonen er dere velkomne til å ringe oss hver dag mellom 11-19 (onsdag 10-21). Dere kan også chatte med oss på hverdager mellom 14-17