Cannabis bivirkninger

cannabis bildeEtter å ha røyket cannabis i noen uker i strekk så sluttet jeg helt å røyke og begrenset inntaket til 1-2 ganger uken. Sist gang jeg røyket fikk jeg et plutselig innfall av angst og muligens litt depresjon. Dette har nå vart i 2 dager og jeg lurer på om det er fordi jeg har begrenset inntaket sterkt og går igjennomen avrusningsfase eller om jeg rett og slett er blitt påvirket psykologisk.

Mann, 20 år fra Oslo
Det er vanskelig å vite hva som forårsaket angst og depresjon hos deg. Akutte depresjoner og angst kan forekomme som korttidsvirkning av cannabis. Dette avhenger av personlighet og omstendigheter, sinnstilstand, mengde inntatt stoff og innhold av THC (det viktigste virkestoffet i cannabis). Hvis du fikk et anfall av angst og depresjon etter at du røykte cannabis var det muligens en korttidsvirkning av cannabis. Videre er det sånn at langvarig bruk av cannabis øker risikoen for angst og depresjonsreaksjoner. Det er heller ikke uvanlig å oppleve negative følelser når man slutter å bruke cannabis og plutselig har mye «tomrom» å fylle. Det forekommer ofte at vanerøykere av hasj går gjennom en periode med nedstemthet, tomhet og savn når de slutter. Hvis det er sånn hos deg kan det hjelpe å fylle tiden med noe annet som du liker å gjøre. Om det ikke blir bedre er det viktig å søke hjelp for det. Du kan lese mer om cannabis her og du kan lese mer om hva som skjer med kroppen når man slutter å bruke cannabis i hasjguiden.