Bør jeg fortelle legen om alkoholproblemene?

Hei! Jeg har drukket tett de siste 6 årene. Har klart å legge bort alkoholen i noen grad i ukedagene, men i helgene er det alltid flatfyll. Kan jeg gå til legen for å få hjelp til å slutte å drikke uten at det får konsekvenser for forsikring/arbeid etc? Jeg føler ikke at jeg er en alkoholiker, men samtidig så vil jeg gjerne snakke om dette med noen…

Kvinne, 26 år fra Hordaland
Helsedirektoratets retningslinjer knyttet til førerkortforskriftens helsekrav gir lege/behandler meldepikt ved mistanke om omfattende rusmiddelmisbruk. Dette kan føre til at du får førerkort indratt.
Når det gjelder forsikring, er det ikke vanlig at selskapet kontakter lege i forbindelse med tegning av livs-, skade- og/eller uføreforsikring. Derimot vil de be deg om å fylle ut en egenerkæring hvor alkohol inngår som et av flere temaer. Hvis det etterhvert skulle bli aktuelt med en forsikringsutbetaling (ulykke og/eller sykdom) og det viser seg at du ikke har svart sannferdig på egenerkæringen kan utbetlingen bli redusert / bortfalle. (Et forsikringsselskap kan også nekte å tilby forsikring til personer med alkoholavhengighet)
I arbeidslivet har alkoholproblemer først og fremst betydning i noen yrker der det er særdelse viktig å ha full konsentrasjon ( eks.administrering av tungt maskineri). Denne typen arbeidsplasser utfører gjerne tester på sine ansatte ved jevne mellomrom. Utover det er som regel arbeidsgiver interessert i å tilrettelegge for hjelp/behandling for ansatte med alkoholproblemtikk. Dette kan du lese mer om  på AKAN’s hjemmesider.
Vi håper at du får hjelp med ditt problem, og vi skjønner godt at du ønsker å snakke med noen. Hvis du ikke tør å ta det opp med lege i frykt for konsekvenser kan du kanskje kontakte anonyme alkoholikere for en samtale, de har ikke meldeplikt. Du skriver at du ikke føler deg som en alkoholiker, men det kan jo likevel hende at de kan tilby deg noen  å snakke med. Du er også velkommen til å kontakte oss for en prat, vi har åpent hver dag 11-19 (ons 10-21). Du kan chatte med oss på hverdager 14-17.