Angst etter hasjbruk

cannabisHei Jeg har røyket hasj hver dag siden høstferien. Røyke ikke så mye hver dag, hadde 5 gram fra høstferien og den er enda ikke borte. Men i går kveld røyka jeg for siste gang. Jeg fikk veldig angst for å ha fått en psykisk lidelse, senere på kvelden fikk jeg roet meg ned men fikk ikke sove pga angst som kom av ingenting egentlig… Våknet i dag tidlig med fortsatt angst og har sovet ganske dårlig. Er dette permanent?? Har hørt om noen som har fått permanent angst fra hasj og angst ligger i familien min. Jeg har alltid hatt litt sosial angst men ikke angst som denne som kommer helt uten at det er noe som skjer. Har bestemt meg helt klart på å slutte. Er angsten permanent??

Mann, 17 år fra Oppland
Hasj kan utløse angstanfall, særlig hvis du også har opplevd angst fra før og/eller er disponert for det . Symptomene du beskriver er helt vanlige hos personer som har opplevd «hasjangst». Det er høyst sannsynlig ikke en permanent tilstand og du vil nok merke at ubehaget blir mildere for hver dag, og at den ubehagelige følelsen slipper taket. Det er ikke uvanlig at hasjutløst angst sitter i noen dager. Det er ikke fordi du fortsatt er påvirket av stoffet, men fordi følelsen av redsel/angst kan være veldig ubehagelig for kropp og hjerne, og at det tar litt tid å bearbeide det. Ofte kan det også være snakk om en angst for å utvikle angst. Dette vil sannsynligvis roe seg etterhvert.
Noen føler at det hjelper å snakke med noen om det de har opplevd, noen synes det føles godt å være sammen med andre mennesker og noen synes det er best å bare være i fred. Føl deg frem på hva som føles best for deg, å unngå ting som føles ubehagelig. Hvis det går lang tid uten at du føler deg noe bedre kan det være lurt å snakke med en lege for å være på den sikre siden.