Alkoholisme i familien

Hei! Min far på 64 drikker alene og i smug. Jeg synes dette er leit og ønsker å hjelpe. Han drikker ikke i sosiale sammenhenger pga sykdom og medisinering som ikke er forenelig med alkohol. Overfor min mor og oss andre rundt ham vil han fremstå som avholdende. Han nekter for at han drikker, men jeg og min søster merker ofte på han at han er beruset, lukter alkohol og finner flasker og glass han har forsøkt å gjemme unna. Venner av oss har også sett han drikke alene på barer. Vi har konfrontert han med dette ved flere anledninger, men han benekter det. Det er derfor veldig vanskelig å anslå omfanget av misbruket. Han har gode strategier for å skjule det, som at han drikker mye alkholfritt øl for å skjule lukt. Beruselse bortforklarer han som bivirkning av medisiner. Jeg skulle gjerne hatt noen gode råd for hvordan jeg kan ta det opp med han på en måte som viser at jeg ikke fordømmer han, men ønsker å hjelpe. Det føles ikke riktig å late som jeg ikke ser det. På forhånd takk for hjelpen.

Mann, 64 år fra Oslo
Du beskriver en situasjon som virker vanskelig. Slik vi forstår det er det ingen i familien din som har fått faren din til å snakke om sitt forhold til alkohol. Om han selv innser at han har et problem og vil skjule det, eller om han ikke opplever å ha noe problem med alkohol er derfor uvisst. Vi skjønner godt at dette er frustrerende, og at dere ønsker å komme i posisjon til å hjelpe han. Dessverre er det slik at det er veldig vanskelig å hjelpe noen som ikke er innstilt på å la seg hjelpe, og så lenge han ikke en gang vil snakke om det er det mulig at dere må vente til han selv føler at han har et problem og er motivert for å snakke med andre om det. Du skriver at det ikke føles riktig for deg å late som om du ikke ser det, og du lurer på hvordan du kan ta det opp. Hvis du har erfart at det er vanskelig å snakke med han kan du kanskje skrive et brev til han, eller du kan vise han dette innlegget. Kanskje tenker han mer over det hvis han får det skriftlig. Hvis du ønsker å snakke med noen om dette er du velkommen til å ringe oss hver dag mellom 11-19 (onsdag 10-21). Vi har også en chat som er åpen på hverdager mellom 14-17.