Ungdom som får alkohol hjemme drikker mer

vinflaske og -glassStemmer det at unge som får alkohol hjemme eller til å ha med seg på fest, drikker mer enn andre i samme alder? Kan dette sees som en årsak alene?

Kvinne, 23 år fra Telemark
Enkelte foreldre serverer barna alkohol hjemme for å lære dem å drikke “fornuftig” og utvikle “alkoholkultur”. Det er mye som tyder på at dette virker mot sin hensikt. Forskning viser at ungdom som ofte får alkohol hjemme, drikker mer enn annen ungdom. Det samme gjelder unge som får med seg alkohol på fest. Det er nemlig ikke slik at de bare drikker den alkoholen som du sender med dem. Den kommer ofte i tillegg til annen alkohol. De unge som får smake alkohol hjemme, drikker mer, og blant dem som selv får skjenke i til seg selv hjemme, er 70 prosent «intensivkonsumenter». Med det menes å drikke for eksempel seks halvflasker sterkøl, eller fire glass vin ved en anledning. Vi anbefaler deg å lese denne og denne artikkelen.
Vi anbefaler også «Foreldre som langere» av professor Willy Pedersen, Universitetet i Oslo (2007).