Slutte å drikke

blue-question-markHei. Jeg fikk kyssesyken i mai og har nettopp begynt å drikke alkohol igjen. Problemet er at jeg har tåler mye mindre enn tidligere, i tillegg til at jeg endrer totalt personlighet når jeg blir full og ikke husker noe etterpå. Jeg har en kjæreste som er veldig glad i å feste og vi har en stor vennegjeng vi pleier å dra ut sammen med. Men i det siste har jeg ikke syntes det har vært noe gøy, fordi jeg gruer meg til dagen derpå og fordi jeg er redd for å såre kjæresten min. Jeg har blant annet sagt til han, når han kysser meg, at han ikke skal si noe til kjæresten min fordi han blir sint. Jeg ble helt sjokkert når han fortalte meg dette, jeg kunne aldri funnet på å være utro mot han. Nå har det gått såpass langt at jeg har bestemt meg for å slutte å drikke alkohol. Kan dere plis gi meg noen tips til hvordan man klarer det, når man er i en såpass festglad vennegjeng og ung alder som det jeg er?

Kvinne, 21 år fra Østfold
Å komme seg helt etter kyssesyken kan ta lang tid, ofte opptil et år. Det vil si at immunforsvaret ditt og kroppen din ikke er helt på topp, noe som kan være årsaken til at du tåler mindre alkohol enn før. Om du drikker samme mengder alkohol nå som før du ble syk, så er det kanskje ikke så rart at du blir fullere og får black outs/gjør ting du ikke husker etterpå. Det er bra du hører på kroppen og slutter å drikke, i hvert fall frem til du er helt frisk. Vi har forståelse for at det kan være vanskelig, spesielt hvis omgangskretsen din fester mye og det er på disse måtene dere oftest treffes. Om det er gode venner av deg, så kanskje de vil forstå situasjon din om du snakker med de? Du kan også begynne å foreslå aktiviteter dere kan gjøre sammen som ikke involverer alkohol. Om du drar på fest hvor andre drikker, kan du ta med deg noe alkoholfritt du kan drikke sammen med de, enten det er brus eller alkoholfritt øl. Bare det at du holder i noe og drikker på noe vil nok føles greiere både for deg og for de andre.