Rusmidler i forhold til ernæring.

Rusmidler i forhold til ernæring? Er det noen positive fordeler ved å ta rusmidler i forhold til å øke appetitten eller andre positive virkninger på kroppen?

Mann, 16 år fra Oslo
Rusmiddelet cannabis har en tendens til å øke appetitten hos dem som bruker det. Men hos vanebrukere vil denne virkningen i det lange løp gå over/minke. Bruk av cannabis kan også ha mange negative konsekvenser, slik at en liten appetitt-økning etter hvert ville «koste mer enn den smaker». Generelt sett minker rusmiddelbruk appetitten.
Ellers er det mange stoffer som har «positive fordeler» i den forstand at de brukes som medisiner (noen eksempler er morfin i smertebehandling, benzodiazepiner mot angst og uro, THC mot MS). For personer over 45-50 kan små mengder alkohol – f.eks. 1 dl rødvin per dag – gi en positiv effekt på hjerte- og karsystemet.
Vi har utarbeidet oversikten Fakta om rusmidler for at det skal bli litt enklere for deg å finne frem til god og kvalitetssikret informasjon om ulike rusmidler.