Rusmiddel

articlesHei! Jeg har en skoleoppgave om narkotika på skolen. Jeg lurte på om dere vet hva narkotika ble brukt til opp igjennom årene? Håper på raskt svar

Kvinne, 14 år fra Buskerud
«Narkotika» er et begrep som kommer fra gresk og egentlig betyr «å gjøre nummen/søvning.» Slik man bruker ordet i dag, betyr det bare at det klassifiseres som illegalt stoff. Vi bruker derfor betegneslen ‘rusmiddel’.
Her kan man nok dele inn i fire hovedgrupper.
• Historisk har rusmidler blitt brukt serimonielt i forbindelse med religiøse høytider, innvielser osv. I slike tilfeller har det ofte vært snakk om bevissthetsutvidende stoffet eller hallusinogener. I våre dager er nok dette lite utbredt unntatt i marginaliserte/små miljøer.
• Som medisin. I tillegg har mange planter og stoffer opp gjennom tiden blitt brukt som legemidler/medisin. I tidligere tider skilte man nok ikke så mye mellom religion og vitenskap. Så skillet mellom medisin («vitenskap») slik vi tenker på det i dag og det vi tenker på som «kvakksalveri» («overtro») i dag, var nok ikke så tydelig. Men i dag har mange stoffer vi ser på som narkotika flere ulike områder innenfor medisinen de brukes.
• Til rekreasjon. Det er lang tradisjon for bruk av rus som rekreasjon. Det er kun noen få kulturer opp gjennom tiden man kjenner til hvor rus ikke har blitt brukt. Det er på samme måte i dag; rusmidler brukes til feiring av viktige begivenheter og høytider. I vår kultur er det hovedsakelig alkohol som brukes til slike formål.
• Til misbruk. De aller fleste rusmidler kan misbrukes. Og det har de nok blitt temmelig lenge. Spesiell bevissthet om dette har kanskje kommet frem etter at diverse stoffer vi i dag tenker på som narkotika, ble regulert og etterhvert forbudt å både selge og bruke uten resept (dette skjedde i tiden 1930-1960-tallet).
Vet ikke om dette er en oppgave du har fått av læreren, eller om det er noe dere har funnet på selv. Men det kan godt hende at det blir en litt omfattende oppgave. Det kunne kanskje være en idé å ta for seg ett rusmiddel. Du kan nok også finne informasjon på Folkehelseinstituttets nettsider. Der er hvert enkelt rusmiddel omtalt, og noe historikk finnes også. I tillegg kan det godt hende du finner noe informasjon på Wikipedia.
Trenger du litteratur til dette prosjektet anbefaler vi på det sterkeste å kontakte biblioteket til SIRUS. Biblioteket er åpent for alle, på hverdager fra 10.00 til 15.00. Alle tjenestene er gratis. De hjelper deg gjerne!