Psykisk press og rus

blue-question-markJeg har problemer med skole/familie og presset fra samfunnet, presset inni meg gjør meg deprimert, selv er jeg en intelligent gutt og har sett på mange muligheter for å gjøre livet mitt bedre. Presset skaper en deprisjon inni meg, og selv sliter jeg med psykiske lidelser jeg har gått til psykolog med i et år, nå går jeg ikke med psykolog lengre i og med at hun ville jeg skulle prøve noen måneder bare med tabletter, nå er det sånn at etter sommeren er det vanskelig å bynne på igjen, jeg tok en tablett i går, cirka 2/3 av dosen jeg skal ta fast, den største bivirningen som jeg merker selv er enorm trøtthet/slapphet, så jeg måtte droppe skolen i dag. Tablettene heter risperdal/risperdon og skal hjelpe mot tvangstanker/tics. Nå har jeg ikke sjekka ut hvilke stoffer denne medisinen inneholder oh hvilke reseptorer i hjernen den påvirker og hvilke positive/negative følger det får for kjemikalie-produksjonene i gjernen. Jeg vet det at den såkalte «lykkekjemikalien», den som gjør en person glad heter dopamin, og at lave nivåer av denne gjør at du får en guffen/deprimert følelse inni deg. Uannsett, skal ikke gå så mye innpå detaljer, men jeg har lest mye cannabis, og følgene av moderat røyking av dette.
Det er så å si umulig å røyke overdose av det. Men jeg har vurdert en moderat røyking av dette for å forbedre psyken min. Kjenner ingen som driver med dette, det er bare noe jeg har vurdert selv etter mange dagers lesing av artikkler om dette. Men ikke bare cannabis har jeg vurdert som en «utvei» for meg. Jeg vet jeg må ta dette til et større perspektiv, har notert meg hvilke antioksidanter jeg bør få i meg for å holde dopamin-nivået i kroppen oppe, det som gjør meg lykkelig kjemisk sett, som jeg har forstått. Og at stoffet tyrosin er et viktig stoff som øker dopamin-nivået. Men vis jeg går videre herfra, hva anbefaler dere at jeg gjør? Noen forslag?

Mann, 17 år fra Møre og Romsdal
Det var mange spørsmål du ønsker svar på.
Det stemmer at det er så og si umulig å ta overdose av cannabis, hvis man med overdose mener bevissthetsnedsettelse og redusert respirasjonsfrekvens, eventuelt respirasjonsstans. Noen mennesker synes cannabis hjelper de å slappe av, få mindre angst, bli roligere og så videre. Generelt gir cannabis en mild følelse av opprømthet, lykke, glede og/eller trivsel (euforisk rus), men rusen varierer fra person til person.
Det som er skummelt med cannabis er at det kan ha en rekke psykiske konsekvenser. Hvem som får problemer og hvem som ikke gjør det, er umulig å forutsi før skaden er skjedd. Hvis du har en sårbarhet i forbindelse med enkelte psykiske lidelser, for eksempel schizofreni eller angst, kan cannabis ha en utløsende effekt. Derfor vil vi advare deg mot å bytte ut medisinering med cannabis, da det kan gjøre deg dårligere.
Vi tenker at du bør ta deg en tur til fastlegen din for å snakke om det du lurer på og plages med. Om du føler risperdal ikke virker eller gir deg negative bivirkninger, kan du høre om mulighetene for å prøve ut annen form for medisinering. Å eksperimentere med selvmedisinering bør du la være å gjøre.