Paraglin Forte

tabletter hviteHei. Jeg har over et par uker nå slitt med sterke smerter i skulderen, jeg har gått til behandling hos naprapat det har til dels hjulpet, men i helgen eskalerte det og jeg fikk et sikkelig tilbakefall. Jeg lurer på om det er trygt å ta en paraglin forte (som jeg fikk av en venn) før jeg legger meg i dag så jeg får sovet (for første gang ordentlig denne helgen)??. Jeg skal til naprapat igjen i morgen og ringe legen, siden jeg misstenker en betennelse. Og det er vel egentlig ulovlig å gi bort reseptbelagte legemiddler og hva evt strafferammen på dette er?

Kvinne, 22 år fra Oppland
Du spør om det er ulovlig å gi bort reseptbelagte medisiner. Svaret er ja. Personen som gir deg pillen, bryter i prinsippet straffelovens paragraf 162 («Narkotikaloven») fordi det er kodein i Paralgin Forte. Kodein er ett av virkestoffene i opium, og det regnes som narkotika. I paragrafen vi lenker til står det: «Den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i lov er ansett som narkotika, straffes for narkotikaforbrytelse med bøter eller med fengsel inntil 2 år.»
Vi tenker at det ikke er verdt å uroe seg – det gjelder både deg og den som ga deg pillen. Når det f.eks. står at «narkotikaforbrytelse [straffes] med bøter eller med fengsel inntil 2 år», er det åpenbart at dette er strafferammene. Vi tviler på at politiet og påtalemyndighetene i det hele tatt ville bruke ressurser på overdragele og inntak av én Paralgin Forte. Dette er juridisk sett er en fillesak; men siden du spurte, bør vi jo svare.
Det å bruke reseptbelagte medisiner som ikke er foreskrevet til en selv er generelt sett ikke å anbefale. Men én Paralgin Forte er ikke skadelig (med mindre du er allergisk/ikke tåler inholdsstoffene). Det vil nok ikke ha noen konsekvenser at du tar en Paralgin Forte før du legger deg. Vi anbefaler at du snakker med legen om dette slik at du eventuelt kan få skrevet ut egne smertestillende som passer til deg.