Pappa er alkoholiker

blue-question-markHei! Jeg er en jente på 17 år, som sagt så er pappa alkoholiker. Mamma og pappa ble skilt da jeg var 12 pga pappas misbruk av alkohol. De elsket hverandre forsatt men mamma vi bare rett og slett at jeg og mine søstre skulle bli utsatt for hand alkoholisme. Jeg har hatt store problemer med meg selv etter det. Og er deprimert og har sinneutbrudd. Jeg går til psykolog nå i 3-4 år bup. Pappa har ikke familie i Norge alltså han har bare oss her, og noen uker siden så jeg at mamma var inne på møteplassen, det gjorde meg veldig skremt fordi hvis moren min slipper tak i faren min og forelsker seg i noen andre. Dør pappa, han kommer ikke til å slutte å drikke da, hvertfall og han vil sannsyneligvis begå selvmord. Og jeg vil dø av skyldfølelsene. Jeg har så nokk av den alkoholismen nå, og lurer på finnes det ikke noe som kan hjelpe min far uten at vi må betale sykt mye? Bor vi ikke i et av verdens rikeste land? Dette er håpløst. Hjelp!?!

Kvinne, 17 år fra Oslo
Det høres ut som en vond situasjon for deg, for din mor og for din pappa.
For å ta det siste først: Det finnes hjelp, og det trenger ikke koste penger for å få hjelp for avhengighet i Norge. Men uansett hvor gratis det er,  avhenger det av at pappaen din selv vil ha den hjelpen som finnes, og selv tar initiativ til å søke hjelp. Ingen andre enn pappaen din kan ta den avgjørelsen. Om han ønsker hjelp, må han snakke med legen sin, som vil henvise han videre til egnet hjelp.
Å være pårørende til en rusmisbruker er både vondt og slitsomt. Av og til er det å fokusere på seg selv det beste en pårørende kan gjøre, og noen ganger innebærer det å ta slike valg som din mor har gjort.
Vi tenker at mammaen din ved å skille seg har vært sterkt og tatt et vanskelig valg som hadde konsekvenser for dere alle. At foreldrene går fra hverandre er for de aller fleste barn en sorg og belastning, men som med tiden blir lettere å forholde seg til. I deres tilfelle har du den ekstra belastningen ved å bekymre deg for din far og hans drikkeproblem. Men tenk på hva alternativet hadde vært? Å bo sammen med en rusavhengig far ville mest sannsynlig vært enda vanskeligere for både deg og din mor. Det er verken din mor eller din oppgave å passe på pappaen din, noe det lett kunne endt opp med om moren din ikke forlot han.
Vi skjønner at du synes det er vanskelig å tenke på at moren din kan få seg en ny kjæreste. Men har du tenkt på at dette kan være en positiv ting både for deg og for henne? På samme måte som du ønsker at faren din skal ha det bra, ønsker du nok å se at moren din har det bra. Pappaen din kan ikke forvente at dere lever et liv basert på han og hans problem. Om han skal slutte å drikke, er det et valg han må ta uavhengig av hva du og din mor gjør, også om din mor får ny kjæreste eller ikke. Om han slutter å drikke, fortsetter å drikke eller til og med tar livet sitt, er ingen andres valg enn hans. Og på samme måte som det ikke er deres fortjeneste om han slutter å drikke, er det ikke deres skyld om det ikke ordner seg for han. Det er veldig viktig å vite for deg!! Det er ikke din feil at foreldrene dine er skilt, det er ikke din feil at pappaen din drikker og det er ikke din feil om pappaen din tar selvmord! Du skal ikke ha ansvar for de voksnes problemer.
Det er flott at du har fått hjelp for de vonde tankene dine, og selv om det fortsatt  kan være tungt, vil det nok med tiden bli enklere å takle. Det er viktig at du fortsetter hos psykologen din og snakker om disse problemene. Kanskje kan det være nyttig for deg og din mor å snakke med noen sammen, enten om du tar med din mor til noen timer hos psykologen din eller at dere oppsøker et familievernkontor. Å ha en tredjeperson i samtalen kan kanskje gjøre at dere forstår hverandre bedre og at dere kan finne styrke i hverandre. Det kan også være godt for deg/dere å snakke med noen som har erfaring i å snakke med pårørende av rusbrukere. I Oslo finnes piosenteret, som tilbyr hjelp og støtte til pårørende av rusbrukere. Du kan også ta kontakt med kompasset. Kompasset tilbyr rådgivning og terapi til barn og unge mellom 14-35 som har foreldre som har et rusproblem. Om ting føles tungt finnes det også hjelpetelefoner du kan ringe. Du kan ringe oss hver dag mellom 11-19 (onsdager 10-21), til Røde kors sin ungdomstelefon Kors på halsen, eller Mental helses hjelpetelefon.