Nabokjerring eller?

blue-question-markVi ha naboer med en sønn i slutten av tenårene. Sønnen har ADHD og har i perioder vært medisinert, men han liker det ikke selv og har lange perioder uten medisiner, også. Jeg vet fra hans mor at det har vært problemer der, hun har nevnt «selvmedisinering» og regner med hun da tenker på en eller annen form for rusmidler. Jeg har ikke lyst til å være snokete, men jeg har gjentatte ganger sett ham når han går forbi her, på vei hjem tar han ofte ting ut av lommene sine og putter i bagen, han stopper og flytter lommeinnhold rundt og går sakte før han kommer rundt svingen og er i sikte fra sitt eget hus. Da setter han opp farten og går målbevisst hjem. I dag gikk han fra huset og i det han var ute av syne fra mors kjøkken dro han opp en tom plastflaske uten etikett. Det så ut som om han blåste rent noe i bunnen av den, jeg regner med det dreier seg om en flaske med hull i bunnen.. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gripe det an, – har dere råd?

Kvinne, 43 år fra Hordaland
Det er et kinkig dilemma du har. Vi regner med at det du vurderer er å snakke med foreldrene til denne gutten for å fortelle hva du ser. Det er nok ikke noe fasitsvar på hva som er best. Når det er sagt er ikke det du ser noen sikker informasjon på at sønnen gjør noe ulovlig/driver med rusmidler. Det blir i grunn antagelser, så så lenge du ikke ser noe mer konkret, er det kanskje greit å avvente situasjonen. Men som sagt, dette er et dillemma vi tenker du må ta selv.
Vi er ikke sikre på hva du mener med å blåse rent noe i bunnen av flasken. Flasker kan brukes til for eksempel hasjrøyking, men ikke på den måten du beskriver. Vi kan ikke svare på hva denne flasken ble brukt til.