Klarer ikke slutte å tenke på det

cannabisHei 🙂 For noen uker siden røyka jeg hasj for første gang, joint- og jeg elsket det. Forrige lørdag ( altså 3 dager siden ) var jeg kom noen venner og røyka igjen, og da røyka jeg MYE mer enn det jeg gjorde første gang. Nå så har det gått to dager, jeg tenker på det hele tiden, jeg rister i beina, føler meg fortsatt litt «fjern», jeg klarer ikke slutte å tenke på det, jeg går også med en sånn kilende følelse i halsen, og sånn som at jeg har sommerfugler i magen! Dette fikk jeg ikke etter 1 gang? Hvorfor får jeg det nå? Det er rett og slett helt jævelig, klarer ikke konsentrere meg rett og slett…

Kvinne, 16 år fra Telemark
Reaksjonen du fikk har nok sammenheng med mengden du røykte og styrken av virkestoffet THC. For mange kan det å røyke hasj være en overveldende opplevelse, som sitter i en stund. Det er ikke en permanent tilstand og du vil nok merke at ubehaget blir mildere for hver dag, og at disse følelsene etter hvert slipper taket. Hasj kan utløse angst og symtomene du beskriver kan skyldes dette. Det er ikke uvanlig at hasjutløst angst sitter i noen dager. Det er ikke fordi du fortsatt er påvirket av stoffet, men fordi følelsen av redsel/angst kan være veldig ubehagelig for kropp og hjerne, og at det tar litt tid å bearbeide det. Noen føler at det hjelper å snakke med noen om det de har opplevd, noen synes det føles godt å være sammen med andre mennesker og noen synes det er best å bare være i fred. Føl deg frem på hva som føles best for deg, å unngå ting som føles ubehagelig. Hvis det går lang tid uten at du føler deg noe bedre kan det være lurt å snakke med en lege for å være på den sikre siden.
Om du ønsker mer informasjon om cannabis anbefaler vi denne brosjyren, eller denne artikkelen på Folkehelseinstituttets sider.