Hva kan jeg gjøre?

keyHei. Jeg har en som står veldig nær meg som har et rusproblem. Jeg har prøvd å hjelpe han ved å snakke ned han, være der for han å hjelpe han. Men han hører ikke på noe eller noen. Han sier han trenger hjelp men skaffer seg det ikke. Han er aggresiv og tror han kan gjøre hva han vil uten noen form for ionsekvenser noe han da ikke får. det virker ikke som om han lenger har noe begrep på hva som er rett og galt. Jeg er sliten å lei å står midt oppi dette. Hva kan jeg gjøre?

Mann, 22 år fra Buskerud
Vi forstår at det er en vanskelig situasjon for deg og at du blir sliten og lei av det. Hvis vedkommende skal ha hjelp med rusproblemet sitt, må han ønske det selv. Det eneste du kan gjøre er som du sier snakke med han og være der for han, og det er veldig bra at du er der for han! Nå vet vi ikke hva slags rusmidler det gjelder, men her finner du noen tips om hvordan snakke med noen om deres cannabisproblem. Tipsene kan også brukes for å snakke med andre rusmiddelbrukere. Det at han sier at han trenger hjelp kan tyde på at han innser at han har et problem som er et steg på vei. Du kan evt foreslå å bli med han og oppsøke fastlege for å få en henvisning til et passende tilbud. Dere finner en oversikt over slike tilbud på denne siden.