Hva er for mye og for ofte?

vinflaske og -glassMin mann er arbeidsløs og deprimert. Han drikker gjerne 1-2 halvlitere øl eller 3-4 glass vin 6 av 7 dager i uken. Jeg synes det er mye, og har sagt det til ham, men han bare blåser av meg. Han blir sjelden full av dette. Allikevel er jeg bekymret over forbruket. Han sier det kun er fordi han synes øl og vin er godt, ikke fordi han må ha alkohol. Hva er for mye og for ofte?

Kvinne, 39 år fra Buskerud
Du forteller innledningsvis at mannen din er arbeidsløs og deprimert. Det er grunn til å anta at alkoholinntaket kan ha sammenheng med det. Hva som er for ofte og for mye varierer fra person til person. Men hvis forbruket bekymrer familie, venner eller kollegaer er det et faresignal. Noe som også kan kjennetegne en såkalt risikobruker av alkohol er at de blir altfor fulle på fester hver gang eller må ha noen øl eller flere glass vin hver kveld for å slappe av.
På nettsiden til rushjelp.no er det en test man kan ta for å kartlegge i hvilken grad inntak av alkohol er i risikosonen.
Men det høres ikke ut som en bra situasjon for deg. Dere burde kanskje ha en samtale om hva slags forhold det er akseptabelt å ha til alkohol i samlivet. I noen tilfeller opplever par at de kan få mye igjen for å snakke om vanskelige ting i forholdet sammen med en nøytral tredjeperson. Det kan for eksempel være et familievernkontor. Dere finner en liste over slike kontorer her.
Hvis dette er noe han overhodet ikke er villig til å snakke om eller endre, tenker vi det mest nærliggende er å snu fokuset vekk fra ham og stille seg selv spørsmål som «hva kan jeg akseptere i vårt forhold?», «hvordan vil jeg ha det i livet mitt?», «er det verdt det?». Du kan også henvende deg til et familievernkontor alene og drøfte dette med dem.
Du kan også ta kontakt med oss på 08588, vi er åpen hver dag mellom 11 og 19, på onsdager mellom 10 og 21.