Heroin-tilbakefall?

Hei, jeg har vært sammen med en gutt som har hatt tunge heroin problemer for noen år siden. Han går på subutex nå. Jeg har market at hans humøret har forandret seg helt siden denne sommer. Siste gangen han sprakk var for ett år siden etter sommern tok slutt. Han mente at været og det av å komme tilbake til jobb og rutinen gjorde han veldig deprimert derfor sprakk ham. Han har blitt utrolig irritabel og utrolig irriterende, aggresjonsnivå er 101% Depresjon i ny og ne. Han sover hele dagen. Humøret han kan forandres radikalt i løpet av få minutter. Etter siste krangling fant jeg et nål, blod og en tom subutex eske alt inni en plastpose, da stakk ham. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe ham?

Mann, 30 år fra Oslo
Som partner er det fint at du støtter han hvis han prøver å endre situasjonen sin. Utover støtte og forståelse er det dessverre ikke så mye du får gjort, for til syvende og sist er det hans egen motiasjon som betyr mest når det gjelder endring av atferd . Det finnes mange ulike former for hjelpetilbud som han kan benytte seg av selv om han går på subutex. Det som er viktig er at han selv har lyst og er motivert. Noen tilbud passer bedre for enkelte enn andre, dette er ganske individuelt. Om han ønsker hjelp vil vi anbefale at han tar kontakt med legen sin/kontakt på LAR for å få en henvisning til et passende hjelpetiltak. Der kan han også diskutere de ulike alternativene.
På Fritt sykehusvalg kan dere også finne frem til tiltak på egenhånd, men han er uansett avhengig av en henvisning fra en lege for å benytte seg av tiltakene.
Vi skjønner at dette er en vanskelig situasjon for dere begge, det å ha en nær relasjon til en med rusmiddelproblemer kan ofte være svært krevende. Vi tenker at det er viktig at du også klarer å ta vare på deg selv i denne situasjonen, og at du har noen du kan prate med om dine bekymringer. Hvis du har lyst til å snakke med andre som har vært i din situasjon kan du kontakte landsforeningen mot stoffmisbruk, de har en støttetelefon hvor du kan henvende deg. Du er også velkommen til å kontakte oss på chat (hverdager 14-17) eller telefon (hver dag 11-19).