Hasjdebut.

hasjHei. Vi har akkurat fått kunnskap om at vår 17-åring har røyket hasj – i følge ham selv – i ca 2 måneder. Han er skolelei, umotivert, vil ikke trene noe, har skiftet venner og miljø – og har forandret seg svært mye siste halvår. Finnes det noen råd for hvordan vi skal gripe dette an den nærmeste tiden? Eventuelt «kjøreregler» for hvordan vi best mulig kan forholde oss til dette, og unngå at han fortsetter å røyke hasj?

Kvinne, 43 år fra Nordland
Vi skjønner at dette er en vanskelig situasjon for dere, og selv om problemstillingen er nokså vanlig gjør det jo ikke saken noe enklere. Det er mange unge som eksperimenterer med hasj, og noen mer enn andre. Det beste dere kan gjøre er å opprette en god dialog med sønnen deres. Gjerne utforsk hans forhold til cannabis. Nedenfor gir vi noen tips til hvordan snakke med en som røyker cannabis:
Vær rolig når du snakker med personen, og ikke vær urimelig.
Spør personen om hans/hennes cannabisbruk i stedet for å komme med antakelser.
Når personen er ferdig med å snakke, gjenta det han/hun har sagt (slik du har forstått det) så han/hun kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
Snakk konkret om personens handlinger, heller enn å snakke om hans/hennes personlighet/karakter.
Bruk uttalelser som begynner med «jeg» heller enn uttalelser som begynner med «du». F.eks.: «Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: «Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
Hold deg til saken, nemlig personens cannabisbruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
Ikke kritiser personens cannabisbruk.
Prøv å unngå betegnelser som «narkoman», «hasjvrak» eller andre negative beskrivelser av personen.
Hva hvis personen ikke er villig til å endre seg?
Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekner/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring.
Unngå forsøk på å kontrollere personen ved bestikkelser, sutring/syting, trusler, gråt o.l.
Ikke ta over ansvaret for personens plikter.
Ikke lag unnskyldninger eller dekk over for personen.
Ikke nekt personen grunnleggende behov som mat, klær og husly (men gi ham/henne heller ikke penger til det).
Hvis han bor hjemme kan det være lurt å lage regler for hva som er lov i deres hjem. På denne måten viser dere hva dere synes er greit og ikke. Det kan også være greit å utforske de andre utfordringene han har, slik som at han er skolelei og umotivert.  Kanskje det er lettere for dere alle å fokusere på og ta tak i dette enn å fokusere på cannabisrøykingen.
Ut over dette, er det begrenset hva dere kan gjøre for å unngå at han fortsetter å røyke hasj. Han er straks 18 og bestemmer selv over livet sitt. Hvis han skulle komme til den erkjennelsen at han ønsker å slutte, og om han trenger hjelp til dette, kan vi anbefale følgende nettsider:
Rushelp.no er en nettside utviklet av Bergensklinikkene, og har både selvhjelpsprobrammer og tester for å kartlegge cannabis.
hasjguiden er en manual som er utarbeidet av Thomas Lundquist fra Rådgivningsbyrån i narkotikafrågor i Lund, Sverige (1998). Den er oversatt og utgitt i Norge av Borgestadklinikken.