Fare for bloddpropp ved langvarig heroin-sprøyte bruk?

sprøyteHei, jeg har brukt heroin i noen år og brukt sprøyte, bruker vel det 1-3 ganger daglig og skyter alltid på samma sted i lysken. Er det fare for bloddpropp, slag eller drypp da? Har i det siste følt at jeg er i fare, har hatt små symtomer som kramper i ben, plutselig hodepine i høyre del av hjernen, smerte i arm. Og amputerte høyre arm for 5år siden og fikk bloddpropp i lungen av kreft. Føler på meg at jeg kommer til å få bloddpropp, slag eller drypp snart. Hilsen nærvøs gutt :-/

Mann, 22 år fra Hordaland
Ved injisering av rusmidler, kan man få mikroorganismer og urene stoffer inn i kroppen. Det kan gi infeksjoner. Man skal være spesielt forsiktig når det gjelder injisering i legg eller lyske, da det da er fare for blodpropp. Blodpropp fører til at blodet størkner og blir til en propp i en blodåre. Blodproppen kan tette igjen en av blodårene som fører fra hjertet ut i kroppen (en arterie), eller en av blodårene som bringer blodet fra kroppen til hjertet (en vene). Blodproppen kan videre følge blodstrømmen opp til hjernen og føre til hjerneslag, eller til hjertet og føre til hjerteinfarkt. Blodpropp i en arterie i benet kan medføre koldbrann. Blodproppen kan også bli ført med blodet til lungene og skape en blodpropp her (lungeembolisme). (Kilde: Feltpleien.)
Det er bra at du er oppmerksom på dette. Vi vil anbefale deg å ta kontakt med fastlegen din snarest for en undersøkelse. Fastlegen kan også henvise deg videre hvis det er nødvendig. Legen har taushetsplikt.