canabis

Hei Jeg er 32 år gammel kvinne. Min samboer er 28 år gammel og har røykt canabis (pot) i mange år. I løpet av det siste året har jeg røykt til tider med han men generelt har jeg vært i mot det, ei heller har kjøpt canabis selv. Jeg har hatt flere omgang med diskusjoner rundt å slutte å røyke med min samboer. Han skylder ofte på ryggproblemer noe som jeg vet at han sliter med. Når det gjelder hans venner er alle røykere. Han har venner som ikke er røykere men han har ingen fysisk kontakt med disse så lenge vi har vært sammen. Nå er det slik at vi har nettopp flyttet fra Oslo til Bergen. Det samme har gjort broren til min samboer. Han røyker også daglig. Vi har hatt mange kranglinger rundt dette temaet. Nå har jeg satt ned foten og har sagt at nok er nok. Jeg har også sagt at jeg liker ikke at han besøker sin bror da disse to alltid røyker seg høy i hverandre sitt selskap. Jeg er der hvor jeg mener at han bør unngå alle fristelser og det inkluderer venner og familie som benytter seg av canabis.
Jeg forstår at det er noe han ikke ønsker å gjøre spesielt det å ikke omgåes med sin bror alene. vi er svært uenige her. Han mener at jeg må stole på han mens jeg er av den oppfattninger at når han har røykt i ti år da er han avhengig og det er utelukkende å omgåes med folk som bruker canabis. Synes dere at jeg er for vanskelig? bør jeg stole på han? Jeg er mettet av canabis og står der hvor han enten røyker og bryter ut av forholdet eller velger forholdet fremfor canabis. Jeg må ærlig si at jo mer han insisterer på at jeg bør stole på han og la han omgåes ved sine venner jo mindre stoler jeg på han og ser på dette som mangel av interesse for å legge canabis vekk. Hva er deres mening?

Kvinne, 32 år fra Hordaland
Det er vanskelig for oss å mene så mye om deres forhold. Vi kjenner ingen av dere så vårt svar har en generell karakter. Slik vi forstår det har din samboer røyket cannabis jevnlig over flere år, noe som du nå begynner å bli grundig lei av. Du ønsker at han skal slutte fullstendig, men vi får ikke tak i om han er enig med deg om det. Hvis det er slik at han egentlig ikke vil slutte men går med på det for din skyld, kan det hende at hans (indre) motivasjon ikke er så sterk. Da kan det være derfor du opplever at han egentlig ikke er så interessert i å legge vekk cannabisen. Hvorvidt du bør stole på han eller ikke kan ikke vi svare deg på, det er noe du må finne ut av selv, gjerne gjennom samtaler med han. Vi tenker at det kan være greit for dere å prate ut om dette, ikke bare med utgangspunkt i hvordan du vil ha det, men også med tanke på hvordan han vil ha det. Hvis det så viser seg at deres ønsker om hvordan tilværelsen skal være ikke er forenelige, er det kanskje greit å vurdere om dere synes forholdet er verdt å jobbe for eller ikke. Om du ønsker å snakke med noen om dette er du velkommen til å kontakte oss på telefon (hver dag 11-19) eller på chat (hverdager 14-17).