Brosjyren om cannabis – En uansvarlig artikkel

cannabisJeg vil gjerne ha kilder til deres artikkel om cannabis, jeg finner en del feiltrekk og synes det er uansvarlig at dere ikke tar opp de mange positive effektene ved bruk av cannabis/hamp-planten, det er så mange fordeler at forbudet blir uakseptabelt. Nå har jeg aldri prøvd og opplevd rusmiddelet selv, men igjennom grundig studering av virkningene, ikke minst fordelene og potensialet til cannabisplanten kan jeg trygt si at en legalisering må til. Og om man da sammenligner forskjeller og statistiske forhold mellom cannabis og de 3 hyppigeste rusmiddlene koffein, alkohol og tobakk er skadeomfanget ved disse tre, både ved hver enkelt person og miljøet rundt, betydelig mye større! Til slutt vil jeg si at jeg forlanger en omskriving av hele artikkelen! Og at dette blir tatt opp på et ansvarlig vis.
(Et hint er medisin, mat, klær og drivstoff) I og med at rustelefonen bærer et så stort preg av påvirkning til samfunnet, vil det være uansvarlig om dette ikke gjøres noe med. Mvh. Vgs elev med biologi, psykologi og kjemi som valgfag.

Mann, 17 år fra Møre og Romsdal
Vår brosjyre om cannabis er skrevet i samarbeid med Uteseksjonen i Oslo og Folkehelseinstituttet (FHI).
Det stemmer at cannabisplanten kan brukes til andre ting enn som rusmiddel. RUStelefonen er en informasjonstjeneste om rusmidler, derfor er vår informasjon om cannabis rettet mot bruk av cannabis som rusmiddel. Den handler om cannabis Sativa og ikke om cannabisplanten som sådan.
Brosjyren er stadig under revidering, så vi takker for dine innspill, og skal vurdere dem på linje med andre innspill.
Her er noen kilder:
Ruspolitikk
Det er ikke RUStelefonens oppgave å gjøre rede for norsk ruspolitikk. Spørsmål om ruspolitikk ligger utenfor vårt mandat. Det er det enkelte lands lovgivende instanser som bestemmer dette. I Norge er det Stortinget. Vi kan ikke svare deg helt totalt objektivt på hvorfor det i Norge er ulovlig med cannabis. Norsk ruspolitikk, f.eks. forbudet mot hasj, er nok ikke basert på uavhengige analyser av reelle fysiske, psykiske og samfunnsmessige skadevirkninger av stoffene. Det er nok heller kultur, tradisjon og det overordnede hensynet til samfunnets ve og vel som er styrende. Hadde alkohol dukket opp på markedet i dag, ville det også trolig bli klassifisert som narkotika.
I Norge er det demokrati og ytringsfrihet. Du er i din fulle rett til å kjempe for dine synspunkter gjennom politikken eller via andre kanaler. Det er flere som deler dine synspunkter, og de som jobber politisk for avkriminalisering og/eller legalisering av cannabis tilhører gjerne liberalistiske partier. Du kan også melde deg inn i underskriftskampanjen Vi må legalisere planten Cannabis!