Benzodiazepiner og cipralex

En venninne av meg tok 5 piller med cipralex, mandag for to uker siden, 5 dager etterpå på fredagen tok hun 2 og blandet dem med alkohol, og på søndagen tok hun et trekk med bittelitt hasj uten å bli ruset. Neste fredag igjen var hun ute med meg og nogen venninner og drakk alkohol. Før hun gikk ut merket vi at hun var veldig sint og dårlig humør, hun sa selv at hun ikkje skjønte hvorfor hun var i så dårlig humør, men hun ville ut å drikke. Hun pleier alltid å bli i godt humør og pleier ikke ta med seg problemer inn i alkoholen, men denne kvelden drakk hun en halv spritflaske, og ble skikkelig full. Hun oppførte seg kjemperart, vi kjente ikke igjen venninna vår. Og plutselig begynte hun å gråte, hun gråt og gråt klarte ikke og slutte. Vi i vennegjengen har et veldig tett forhold, så når hun ruser seg sier hun alltid ifra og er ikke redd for at vi skal dømme henne. Hun var rusmisbruker tidligere og røykte masse hasj og var heeelt på kjøret. Etter en stund sluttet hun med alle rusmidler utenom alkohol, men nå gikk det veldig gale de siste ukene siden livet hennes er ikke særlig bra på grunn av tidligere rusmisbruk, og hvordan dette har gått utover familien hennes, og hennes egen situasjon. Siden hun går på urinprøver pleier hun ikke å ruse seg lenger egentlig, men når det går veldig ille så tar hun et par piller med cipralex av et familiemedlem, for å få en liten rus siden hun ikke kan røyke hasj uansett. Jeg er veldig bekymret og ser selv at hun begynner å bli redd over hvordan hun har oppført seg nå i det siste. Hun ringte meg etter hun røykte hasj og fortalte meg at nå var hun ferdig med piller, hasj og sigaretter.
Og spurte meg om vi ikke kunne ta henne med på fest til helga. Hun har ikke problemer med alkoholmisbruk og har heller aldri hatt det da hun liker andre ruser best. Hun har alltid vært flink til å slutte på flekken når hun ikke vil ruse seg mer, men så merkelig som dette har hun aldri opplevd før.. (Hun har vært avhengig av og på på hasj siden hun var 14) Idag begynte hun å snakke om at hun trodde det var benzodiazepinene i cipralexen hun tok som gjør at hjernen hennes reagerer rart på alt. Før disse ukene har hun ikke røykt hasj siden April, drukket små mengder med alkohol sjelden, og ikke tatt piller Kan det være at det de cipralex pillene hun tidligere har tatt som gjorde at det gikk slik med henne nå i helga?

Kvinne, 17 år fra Hedmark
Cipralex er et legemiddel som brukes mot depresjoner og angst. Det påvirker den kjemiske sammensetningen i hjernen, og bruk som ikke samsvarer med anbefalinger fra lege kan ha uheldig påvirkninger på humøret. I verste fall kan uriktig bruk føre til forverringer av depresjons- og/eller angsttilstanden. Slik du beskriver det har venninnen din hatt det litt vanskelig den siste tiden, og det er kanskje ikke så rart at alle de vonde følelsene hennes kommer ut når hun drikker. Alkohol kan ofte forsterke følelser man allerede har, så dersom venninnen din var litt lei seg i utgangspunktet kan denne følelsen ha blitt forsterket av rusen. Det er vanskelig for oss å si skkurat hva som har ført til at venninnen din oppførte seg rart i fylla. Det kan ha vært fordi hun har hatt det vanskelig og alkoholen gjorde at disse følelsene ble sterkere, eller fordi hjernen hennes var i ubalanse av Cipralexen, eller en kombinasjon av dette. Vi vil for øvrig opplyse om at Cipralex ikke er et benzidiazepin, men at det tilhører en gruppe legemidler som kalles SSRI. Du kan lese mer om det her.