Åpningstider

rustlf-logo 75x67Hvorfor er aldri hjelpetelefoner åpne på den tida da folk trenger dem? Poenget med slike telefoner bør jo være 24 t i døgnet, ellers er det bortkasta! Du har behov for å prate kl 23, menn da er alt stengt…….. Burde forandra tidene, de fleste som sliter ringer seint uanstt

55 år fra Oppland
Det er et godt spørsmål du stiller, men et spørsmål uten et konkret og ensidig svar. En av grunnene til at hjelpetelefoner ikke er åpent døgnet rundt, handler nok om økonomi. Det vil koste mye penger å ha åpent hele døgnet. Noen hjelpetelefoner er dessuten basert på frivillig arbeid, og det er nok ikke så mange som ønsker å jobbe frivillig på nattetid. Når det gjelder RUStelefonen, er vi en opplysning- og veiledningstjeneste og ikke en tjeneste for akutt hjelp. Men enkelte hjelpetelefoner er faktisk døgnåpne. Her er noen eksempler:
Mental helses hjelpetelefon, for eksempel, har døgnåpent. Det samme har Kirkens SOS sin krisetelefon. Alarmtelefonen for barn og unge har åpent i tiden barneverntjenesten har stengt, så i praksis kan man få hjelp døgnet rundt også der. Dessuten kan man nå politi, ambulanse og legevakt døgnet rundt.