Angst

blue-question-markHar jeg angst? Klarer ikke være me folk som jeg ikke kjenner, klarer ikke bli kjent me folk heller. Kan bare være me folk når jeg enten er rusa eller full. Også ble jeg busta me rusbruken, å nu ser alle på meg som en narkoman, å dt er ikke lett å leve sånn her… Eneste jeg gjør om dagene er å jobbe på et lager hvor dt aldri er folk, når jeg er ferdig så drar jeg hjem å sitter til jeg ska såve. Å sånn fortsetter det, hva kan jeg gjøre ? Frister ikke å gå til en psykolog heller.

Mann, 21 år fra Finnmark
Dette er utenfor vårt kompetanseområde, men slik du beskriver det kan det virke som om du har sosial angst. Vi anbefaler ikke å bruke alkohol eller rusmidler for å døyve angsten. Det kan skape avhengighetsproblemer og er heller ingen god langvarig løsning. Vi anbefaler at du tar deg en tur til fastlegen og forteller om plagene dine. Du kan også kontakte Angstringen, de har en informasjonstelefon hvor du kan få nyttig informasjon og tips. Psykologen på klara-klok.no har skrevet et godt svar rundt hvordan man kan jobbe med angsten sin. Den kan du lese her.
Du kan lese mer om angst her.