Ærlighet

vinflaske og -glassHar vært til rusbehandling for 9 år siden. Er hjelpepleier og har startet på etterutdanning innen rus og psykisk helsehjelp. Skal jeg fortelle mine klassekamerater om mitt alkoholproblem og at jeg har vært til behandling? Føler veldig på dette. Jeg er en ærlig person og legger ikke skjul på min fortid.

Kvinne, 47 år fra Hedmark
Det må du nesten vurdere selv. Men det er sikkert greit på et eller annet tidspunkt å snakke med noen i alle fall. Om dette skal være klassekamerater eller andre, er kanskje ikke så viktig. Det viktigste er at du snakker om det med noen du vet du kan stole på og som ikke skaper ubehag. Det kan også være lurt å finne en passende anledning å fortelle om det.
Vi anbefaler deg ikke å dele dette med alle og enhver. Vi tenker det er en tilbakelagt del av ditt liv, og det er en privatsak. Men i den grad du selv føler det kan være nyttig, enten for deg selv eller i utdanningsøyemed, kan det være fruktbart å nevne dette. Husk også at man ikke er en uærlig person selv om man ikke deler alle sidene ved sitt privatliv med andre enn sine aller nærmeste.